söndag 29 november 2009

2 radikalt olika gig på en och samma vecka

I torsdags var det dags för Gött i Mössan i Göteborg, vilket blev det 57:e giget för mig. Det hela utspelade sig på Café Hängmattan i Musikens hus. Headliner var Dominik Henzel, och konferencier var Martin Gustafsson. Övriga komiker var Niklas Folkegård, Magnus "IQ" Lindström, Evelyn Mok och Marja Nyberg.

Publiken var ganska "ung och cool", vilket innebar att man inte fick något gratis. Jag blev lite skraj när jag såg t ex Niklas SJ-skämt bemötas svalt, som annars brukar riva ner åskor av skratt. Jag lyckades dock hyfsat, både skratt och applåder kom. Dock var det väl inte en av mina bättre kvällar, men jag ska väl absolut inte kalla det för misslyckat.

Evelyn och Marja var helt klart de rookies som klarade sig bäst, lite tack vare att de båda har lyckats utveckla ganska egna stilar. Jag ser fram emot att se mycket mer från de båda, de har hittilla alltid varit extremt roliga när jag har sett dem. Dominik gjorde också bra ifrån sig, men skam vore väl annars.

Det 58:e giget blev en helt annan erfarenhet. Det var ett välgörenhetsgig på Frälsningsarmén på Limhamn, och där var inte publiken "ung och cool", snarare godmodiga och lättroade. Tur, eftersom de inte var så många. Jag inledde med lite beprövat och testade hantverkarmaterialet för första gången (inspirerat av verkliga klantskallar i branschen), sedan följde Gertrud Johnsson, Sven Nilsson, Ludde Samuelsson, Elin Nordén och slutligen Mackan Andersson som arrangerade hela kvällen. Kul kväll, och intressant att vara inne i en kyrka som annat än turist för en gångs skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar